Stresshanteringskurs - Online

En stresshanteringskurs kan dig verktyg och metoder för att förebygga eller hantera ohälsosamma nivåer av stress. Oavsett om du är privatperson eller driver företag så är det viktigt att förstå varför negativ stress uppstår och hur du på bästa sätt kan hantera den.

Stressigt på jobbet – Positiv och negativ stress

”Det är stressigt på jobbet” – En mening som är så vanlig att vi nästan inte reagerar på den längre. Detta trots att de flesta idag vet att negativ stress kan vara direkt farligt för hälsan. Stress brukar delas in i positiv och negativ stress, där positiv stress kan hjälpa dig fokusera och prestera under kortare perioder. Negativ stress är när du mår dåligt av stressen. Långvarig negativ stress kan vara farligt för din hälsa då din hjärna inte får den återhämtning som den behöver för att fungera som den ska. Det i sig kan sätta i gång en spiral där du känner att du tappar kontrollen, får ångest och mår dåligt. Det i sin tur leder till att du väljer bort saker som du vanligtvis mår bra av som i sin tur gör att du mår ännu sämre. Negativ stress visar sig ofta i symptom som exempelvis yrsel, trötthet, lättretlighet, magproblem, minnesförlust med mera.

Stressfaktorer

Stressfaktorer kan se olika ut för olika personer, och handlar ofta om så mycket mer än att ha för mycket i sin kalender som du inte riktigt hinner med. Kanske känner du igen vad som får just dig att känna negativ stress på jobbet? Här är några vanliga stressfaktorer.

Dålig kommunikation som skapar otydliga eller orimliga förväntningar.

Större förändringar, exempelvis förändrade arbetsuppgifter, ny chef eller många nya kollegor.

Höga och påfrestande ljud eller störningsmoment som gör att du tappar fokus.

Många projekt samtidigt som pockar på din uppmärksamhet. Det kan vara notiser, mail, telefonsamtal, medarbetare som ställer frågor och tighta möten.

Stresshantering tips – 4 sätt att bryta mönstret på jobbet

Genom att bryta mönstret och hitta strategier att förebygga stress lär du dig känna igen kroppens signaler och agera på dessa. Här är några tips som kan vara bra om du känner av återkommande negativ stress på jobbet.

  1. Ställ ett alarm eller boka in 5 minuter i kalender som du lägger för att bara vara. Inga skärmar, sätt dig eller lägg dig gärna i ett rum med dämpat belysning och fokusera på din andning. Tänk på att andas med magen och inte bara bröstet.
  2. Ta en lunchpromenad. Fysisk aktivitet har bevisats kunna förebygga utveckling av utmattning till följd av negativ stress och frisk luft gör dig piggare.
  3. Fundera kring hur du trivs på ditt jobb. Är det något som känns jobbigt som kan orsaka negativa stresskänslor? Ta upp det med din närmsta chef, eller någon du anförtror dig åt. Att prata om det kan vara första steget för att bryta en negativ spiral.
  4. Ställ rimliga krav på dig själv. Du kan inte prestera på topp på alla delar av livet samtidigt. Karriär, familj, vänner, hobbys. Fundera kring dina prioriteringar så blir det kanske lättare att släppa på kraven inom vissa områden.