Rekrytering marknadsföring

Om du behöver hjälp med rekrytering inom marknadsföring så finns det några olika tillvägagångssätt. Är behovet av personal långsiktigt så kan det vara en bra idé att anlita en rekryteringspartner som är expert på området och som på ett effektivt sätt kan hjälpa dig hitta rätt kandidater till ditt företag. Är det i stället en tillfällig tjänst så kanske en konsult är rätta vägen. Här nedan har vi samlat och listat några olika sätt att hitta kandidater inom marknadsföring.

Bemanning och rekrytering – Marknadsföring

Det finns många bemannings- och rekryteringsföretag som kan hjälpa till med rekrytering inom marknadsföring och kommunikation. Rekryteringsföretag som är specialiserade på marknadsföring kan hitta rätt talang även för nischade marknadsföringsroller. Och en av fördelarna med att anlita ett rekryteringsföretag, utöver deras kompetens inom området är att du sparar tid som du kan lägga på din kärnverksamhet.

Made for Sales

Bemanningsföretaget Made for Sales har specialiserat sig på rekrytering, interim management och utbildning. De har lång erfarenhet av rekrytering inom marknadsföring och lägger stor vikt vid kvalitet, effektivitet och hållbarhet genom hela rekryteringsprocessen. Deras koncept, Made for Marketing, är en av deras styrkor när det gäller rekrytering inom digital marknadsföring. De kan helt klart hjälpa dig att hitta den mest lämpliga kandidaten för marknadsföringsjobbet!

Level Recruitment

Rekryteringsföretaget Level Recruitment är experter på rekrytering inom sälj och marknadsföring och har hjälpt företag att hitta topptalanger inom marknadsföring sedan 2009. För Level Recruitment är det viktigt att behålla hög kvalitet i alla skeden av rekryteringsprocessen och att kundens behov kommer i första hand. De rekryterar bland annat marknadschefer, informationschefer, kommunikatörer och designers. De kan rekrytera talanger för nischade roller inom marknadsföring och hitta de bästa kandidaterna när det gäller försäljning och marknadsföring!

Framtiden

Rekryteringsföretaget Framtiden erbjuder kompetensbaserad rekrytering inom marknadsföring och kommunikation. De har lång och god erfarenhet av att hjälpa företag att hitta rätt talanger. Framtiden fokuserar på rekrytering av digital marknadsföring och det är inte konstigt varför - kompetens inom digital marknadsföring är mycket efterfrågad. De kan hjälpa dig att hitta specialister inom digital marknadsföring, webbdesigners och även webbutvecklare - alla roller som behövs inom digital marknadsföring!

Interim marknadschef

Undvik att anställa en temporär marknadschef genom att hyra en interim marknadschef via en rekryteringspartner, som Madeforsales.se, som är specialister på bland annat interim management. Om rekryteringsprocessen tar längre tid än planerat eller om personalen plötsligt blir långtidssjukskriven kan det vara klokt att anlita en interimskonsult. Det kan också vara fördelaktigt för organisationen att ha en interimskonsult om det sker stora förändringar i verksamheten och man vill tillföra kompetens och experthjälp.

Bästa tips för att rekrytera marknadsförare

Att rekrytera toppkandidater inom marknadsföring kan vara en utmaning, du vill hitta rätt kandidater utifrån dina rekryteringsbehov. För att göra det innebär det att det finns en del grundarbete att göra innan rekryteringen börjar. Nedan har vi samlat några tips som kan hjälpa dig att komma igång och göra det lättare när det är dags för dig att rekrytera marknadsförare.

Skapa en kandidatprofil

Rekrytering inom marknadsföring börjar med att identifiera kandidatprofilen. I det här steget måste du fundera på vilka färdigheter och kompetenser som behövs för att fylla rollen, behövs det färdigheter i webbdesign, goda skrivkunskaper eller kanske teknisk kunskap om webbutveckling? Tänk på vilken utbildning kandidaten bör ha och hur mycket tidigare arbetslivserfarenhet som behövs för den nya rollen. Glöm inte heller att tänka på personlighetsdragen och hur väl personen passar in i organisationskulturen.

Arbeta med ditt Employer Branding

Konkurrensen inom marknadsföringsrekryteringen kan vara hård - alla företag vill ha de bästa talangerna! Därför är det viktigt att arbeta aktivt med employer branding och se till att ditt företag sticker ut på arbetsmarknaden. Ett sätt att göra detta är att marknadsföra er arbetsplatskultur och era värderingar och dela information om hur trevligt det är att arbeta på er organisation. Men kom ihåg att ge en ärlig bild av er som arbetsgivare. Med ett bra employer branding kan du locka till dig de bästa marknadsföringskandidaterna.

Maximera din synlighet på nätet

I takt med att allt har blivit mer digitalt har även rekryteringen inom marknadsföring blivit det. Potentiella kandidater är online och söker aktivt information om företaget eller hittar passivt er baserat på sitt eget intresse. Därför är det så viktigt att vara synlig på nätet där dina potentiella kandidater finns! Bygg upp en stark synlighet online genom att ha en bra webbplats och starka kanaler i sociala medier - och kom ihåg att hitta ditt unika sätt att sticka ut på nischade företagsplattformar.

Vad kostar det att anlita ett rekryteringsföretag?

Kostnaden för att anlita ett rekryteringsföretag skiljer mycket från fall till fall. Vissa rekryteringsföretag utgår från en prismodell där kostnaden är en procentsats av kandidatens årslön, exempelvis 30 %, andra har en prismodell som utgår från en fast timkostnad.

Att få hjälp att rekrytera en kommunikatör är vanligtvis billigare än att rekrytera exempelvis en marknadschef med spetskompetens. Säg att rekryteringsföretaget tar en timkostnad på 500kr /timme och en kommunikatör kanske kan rekryteras på 4–5 veckor medan en specialist kanske tar dubbelt så lång tid. Det gör att priset skulle kunna variera från 60 000 kr till upp mot 200 000kr.

Vad kostar det att rekrytera själv?

Om du vill sköta rekryteringen själv inom företaget så är det tidsaspekten som avgör kostnaden för en rekrytering. Säg att den tar snäppet längre tid, kanske 5–7 veckor då du inte har tillgång till riktigt samma nätverk eller processer som ett rekryteringsföretag. Ta din lön multiplicerat med tiden, som du också tappar från att göra övrigt arbete, så får du ett hum om vad rekryteringen kan komma att kosta ditt företag.

Om du fortfarande är osäker på vilken metod som är bäst för dig och vill prova på att sköta rekryteringen själv så kan Unionen ge dig som chef stöd i rekryteringsprocessen. Här kan du hitta allt från checklistor till tips på vägen. De hjälper dig hela vägen från förberedelser till utvärdering och uppföljning efter att anställningen är klar.