SEO-kurs

Om du är intresserad av att ta en SEO-kurs eller lära dig mer om vad SEO är så är det här sidan för dig. Vi har här både samlat kurser som hjälper dig lyckas med ditt SEO-arbete och tips för hur du kommer i gång med SEO på din webbplats.

SEO – distanskurs

Det finns en rad alternativ för dig som vill ta en kurs inom SEO. Här nedan har vi samlat några utvalda digitala kurser och företagsanpassade kurser inom området.

Medieinstitutet

Hos Medieinstitutet kan du som har minst ett år yrkeserfarenhet inom marknadsföring gå en kort distanskurs på halvfart för att lära dig grunderna inom SEO. Här går ni igenom verktyg, arbetsmetoder och system som är bra att ha koll på. Efter godkänd kurs erbjuds marknadsföring-certifiering.

Tid: 16 veckor.

Pris: Gratis

Nordic tech institute

Via Nordic tech institute kan du ta en onlineutbildning i sökmotoroptimering. Förutom att ge dig fördjupande kunskaper om hur SEO fungerar får du också lära dig hur du rent praktiskt ska gå till väga för att börja jobba med SEO i din verksamhet. Du kommer beröra bland annat sökbeteende, hur du skriver copy och hur du utvärderar ditt SEO-arbete.

Tid: 30–40 timmar.

Pris: 3 996 kr.

SEO-kurs i närheten

Om du bor och verkar i någon av våra större städer, som Stockholm eller Malmö så erbjuds även SEO-kurser på plats. Här nedan har vi valt ut en i varje stad som vi tycker verka ge en bra grundförståelse för SEO.

Stockholm – SEO

Webbdagarna erbjuder en kurs i sökmotoroptimering, både på distans och på plats i Stockholm. Kursen berör utöver grunderna i SEO hur du rent praktiskt går till väga för att skapa exempelvis en sökordsstrategi och hur du använder länkar på rätt sätt för din webbplats.

Tid: En heldag.

Pris: 5 950 kr för distansutbildning och 6 950 kronor om du vill ta kursen i Stockholm.

SEO – Malmö

Grafiska akademins ”SEO kurs Malmö” är en kort kurs som ger dig grundläggande förståelse för sökoptimering och hur du kan lägga upp en SEO-strategi för din webbplats. Du kommer lära dig om bland annat vilka sökord du ska synas på och vikten av bra URL-adresser.

Tid: En heldag.

Pris: 4 900kr.

8 tips – kom i gång med SEO

  1. Lägg tid på en genomarbetad varumärkesstrategi. Ett starkt varumärke kommer leda mer trafik och gör att du rankar högre. Ett välkänt varumärke har ofta mer länkar till sin sida vilket ökar trovärdigheten, något som både sökmotor och sökare värderar.
  2. Ta hjälp av en digitalbyrå om du saknar tid och kunskap eller för att effektivt komma i gång. SEO är ett långsiktigt arbete som kräver kontinuerlig optimering. Noor Digital är en digitalbyrå som specialiserat sig på sökmotoroptimering. De hjälper dig analysera din sida och ger förslag på optimeringar som ger din sida en bättre ranking. Vill du kan de även sköta den löpande optimeringen.
  3. Döp dina bilder så beskrivande som möjligt och glöm inte alt-texten. En bra beskrivning av vad bilden föreställer underlättar både för sökare med eventuella synskador och sökmotorn för att den ska förstå vad bilden innehåller.
  4. När du utformar din webbsida, utgå ifrån vad för typ av tjänst, produkt eller information du erbjuder och presentera det på ett sätt som gör att det är lätt att förstå och som tydligt svarar på sökarens fråga.
  5. Optimera din sidas hastighet löpande så att den laddar så snabbt som möjligt exempelvis genom att komprimera bilder. Glöm inte mobilsidan! Sidor som laddar länge får lägre CTR (Click trough rate) då sökaren sällan har tålamod att vänta då de lika väl kan hitta liknande information någon annanstans.
  6. Var noggrann när du bygger din sidstruktur. Om den är lätt att navigera i och genom noga utvalda internlänkar underlättar du inte bara för sökmotorn att förstå innehåller på din sida utan också för sökaren som enkelt kan klicka sig vidare till den information som de är intresserad av.
  7. På samma sätt som det är viktigt för din sidas trovärdighet att andra länkar till dig, så bör du även länka till andra sidor som kan ge ett värde för sökaren. Här gäller det att länka till sidor som höjer din trovärdighet utan att
  8. Lär känna sökarna. Vad söker de efter. Vilka sökord använder de. Hur vill de helst ha informationen presenterade? Skriv in ett sökord på Google så får du direkt facit. De som ligger högst upp har alltså lyckats skapa och presentera innehållet på ett sätt som både sökmotorn och sökaren gillar. De har klickat på länken.

SEO – Sökmotoroptimering

SEO är en förkortning för sökmotoroptimering och handlar om verktyg och metoder för att optimera en webbsida så att den hamnar högt upp i sökresultatet hos en sökmotor. Ett sätt att få mer organisk trafik som är intresserad av det du erbjuder till din sida.

Avgörande för en bra ranking är att sökmotorn förstår innehållet och att sökaren tycker att innehållet är relevant och värdefullt. Ju bättre sökmotorn och sökaren upplever att sidan svarar på sökintentionen i relation till andra webbsidor, desto högre upp i sökmotorn hamnar din sida för just det sökordet eller sökfrasen.

Sökmotoroptimering är ingenting du gör i en handsvepning utan det är en process som kräver återkommande optimeringar allt eftersom marknaden och behoven förändras. För en så hög ranking som möjligt finns hel del olika faktorer att ta hänsyn till och väva in i ditt SEO-arbete. För att förenkla det brukar man dela in det i två delar, on-page SEO och off-page SEO.

On-page SEO

On-page SEO handlar om de optimeringar du gör direkt på din webbplats för att sökmotorn och sökaren ska förstå och gilla innehållet. Här ingår allt från teknisk optimering till hur du ser till att innehållet ska svara på sökintentionen.

On-page faktorer

Utöver relevant och välstrukturerat innehåll som svarar på sökarens fråga, så optimeras en sida genom att bland annat väva in sökord i rubriker, brödtext, titel- och metabeskrivningar. Du bör också jobba med att optimera webbsidans hastighet, bilder och URL-struktur för att underlätta navigering.

Om du vill ha fler praktiska exempel kan du läsa om On-page rankingfaktorer i Digitalskolan hos Noordigital.com. Där går de in i detalj och ger bra exempel som du kan applicera på din egen webbplats. Exempelvis hur du jobbar med din URL-adress för att den ska uppfattas som sökmotorvänlig.

Lokal sökmotoroptimering – Stockholm exempel

Ett knep för att fånga sökare nära dig är genom lokal sökmotoroptimering. Om dina kunder söker efter exempelvis ”köksluckor Stockholm” så kan du optimera för att synas i något Google kallar ”Snack-pack”. Det är en kartvy som hamnar högst upp i sökresultatet. Detta genom att du skapar anpassade landningssidor för varje plats du vill synas på och att du har en uppdaterad företagsprofil på Google My Business.

Om du vill ha hjälp och verkar i Stockholm så kan du kontakta seo-stockholm.se, de har lång erfarenhet av lokal sökmotoroptimering och kan hjälpa dig komma i gång eller skapa färdigoptimerade landningssidor åt dig.

Off-page SEO

Off-page SEO handlar om sådant utanför din webbsida som påverkar din ranking. Om andra webbsidor länkar till dig ser sökmotorer det som en signal på att ditt innehåll är bra och relevant. Utöver länkar från andra webbsidor kan även länkar från sociala medier, forum och bloggar ge dig en högre ranking.