Marknadsföringskurser

Marknadsföringskurser kan vara avgörande för dig som vill bibehålla goda relationer med dina kunder och på ett effektivt sätt vill hitta nya. Eftersom marknaden är dynamisk är det viktigt att hålla sig uppdaterad. Att löpande ta marknadsföringskurser kan hjälpa dig att hänga med när kundernas behov skiftar och förstå vilka nya kanaler som är effektivast för ditt erbjudande och din målgrupp.

Kurs i marknadsföring — Hitta rätt

Om du vill hitta en kurs i marknadsföring så finns det ett stort utbud oavsett var du befinner dig och vilket område du är intresserad av. Här nedan har vi samlat och listat några exempel på olika typer av marknadsföringskurser för att det ska vara lättare att få en överblick.

Marknadsföringskurser online

För dig som föredrar digitala marknadsföringskurser som kan genomföras även på distans, finns det ett nästan oändligt utbud av marknadsföringskurser online. Vissa av kurserna är avgiftsbelagda men det finns också många helt gratis onlinekurser i marknadsföring. Många ger dig ett certifikat eller diplom när du avklarat kursen. Här har vi samlat några exempel nedan.

LinkedIn Learning

För dig som premiumkund har Linkedin ett stort utbud av marknadsföringskurser online paketerade för både för privatpersoner och företag. Kurserna finns i videoformat såväl som finns på allt från nybörjarnivå till avancerad nivå.

Tid: Allt från under 10 minuter till över 3 timmar.

Pris: Från 249 kr i månaden

Google Digitalakademin

Google erbjuder kostnadsfria livestreamade kurser inom digital marknadsföring. Kurserna är på svenska och finns på nybörjarnivå, medelsvår nivå och avancerad nivå. Kurserna består av olika moduler som du kan gå igenom i den takt som passar dig. Här hittar du kurser som exempelvis ”Se till att kunderna hittar dig online”.

Tid: Allt från 1 timme till 40 timmar.

Pris: Gratis

Studiefrämjandet i Stockholm

Studiefrämjandet har en kurs i marknadsföring som heter ”Kommunikation och marknadsföring på digitala kanaler” som hålls över Teams. Här får du lära dig om exempelvis vilka digitala kanaler som passar ditt varumärke, aktuella trender och målgruppsanpassning.

Tid: Ett kurstillfälle i veckan under 10 veckor

Pris: 1 595 kr

Distansinstitutet

Genom distansinstitutet kan du studera i den takt det passar dig. De har exempelvis en kurs som heter ”PR- Strateg” där du bland annat får lära dig att skapa strukturerade PR-planer och hur du framkalla kreativitet i arbetet. Detta genom ett antal övningar utformade likt de arbetsuppgifter en PR-strateg vanligtvis stöter på i sin roll.

Tid: Motsvarande två terminer

Pris: 15 900kr

Företagsutbildningar

Om du som chef söker marknadsföringskurser för att vässa kunskaperna inom organisationen så finns det även kurser som är särskilt anpassade för företag. Här nedan hittar du två av våra favoriter.

Berghs School of Communication

Berghs erbjuder en marknadsföringskurs inom digital kommunikation som mer eller mindre kan skräddarsys för din verksamhet. Oavsett om ni är ett litet eller stort företag kan de lära er om allt från grundläggande marknadsföring till annonsering och mobila kampanjer. Med Berghs kurser kan du fördjupa dina kunskaper om marknadsföring. Marknadsföringskurser hjälper dig att bredda dina kunskaper om digital marknadsföring.

Pris: Inte tillgängligt

Företagarna

Företagarna har något som kallas Digitalportalen. Här kan du och dina anställda få tillgång till en kurs i ”marknadsföring på webb och sociala medier”. En onlinekurs som bland annat behandlar hur du ska tänka kring marknadsföringskanaler, hur du skapar automationer och hur du optimerar kampanjer tidsmässigt. Företagarna anordnar också ofta evenemang och aktiviteter där du kan fördjupa din kunskap om olika ämnen, även inom marknadsföring.

Pris: 4 900kr

IHM Business School

IHM Business School erbjuder utbildning i marknadsföring som kan läsas antingen i Stockholm, Göteborg eller Malmö, eller till och med på distans. På IHM - digital marknadsföring är ett mycket populärt ämne och många av de som är intresserade av att lära sig mer om marknadsföring väljer sina marknadsföringskurser inom digital marknadsföring.

Pris: Inte tillgängligt

Marknadsföringsutbildning och jobb

Om du söker en marknadsföringsutbildning som kan leda till jobb i branschen så finns det ett relativt stort utbud av olika typer av utbildningar. Vanligast är högskoleutbildningar, ofta med marknadsföring i kombination med samhällsvetenskap eller ekonomi. Det finns även tekniska utbildningar där du kan välja till kurser inom exempelvis industriell marknadsföring.

Andra vägar mot en marknadsföringsutbildning är examen genom handplockade kurser inom ämnet eller yrkeshögskolor. Allastudier.se är en sida som kan hjälpa dig jämföra en marknadsföringsutbildning med en annan och ge bra överblick över olika skolor. De har en bra sammanfattning av utbildningar som kan leda till jobb inom marknadsföring. Här kan du sortera på utbildningstyp, orter och utbildningsformer. Om du i stället letar marknadsföringsjobb så kan du besöka vår sida om att jobba med marknadsföring för att ta del av våra bästa tips för att hitta drömjobbet.