Stresshantering
 
Föreläsning/Workshop

Hitta egen balans i stressad tillvaro
Stressad söker varaktig balans

- Hands-on med din situation i fokus,
i liten personlig grupp

Kort om Kurs Stresshantering

Kurs Stresshantering vänder sig till dig som känner igen ett eller flera av symptomen nedan. Alla vet och har hört och läst hur man klarar stress, men hur gör man för att komma dit; innan man blivit allvarligt sjuk. På den här kursen ges du utrymme, din livssituation och hela situation tas i beaktan. Du får konkret handledning i hur du kan åstadkomma en varaktig och långsiktig balans i ditt liv. Här får du här lära dig att förändra stressframkallande tankemönster och beteenden, att hitta ett livsmönster som passar just dig.

Mer hands-on än vanligt; vi utgår från din individuella situation, våra små grupper ger stora resultat. Kursledaren på Kurs Stresshantering är erfaren från höga chefspositioner i näringslivet och har själv erfarit de negativa symptomen när det blivit alltför mycket, lyckades hitta balans i tillvaron och delar här med sig som stressterapeut. Du kan även gå vidare med individuell coaching.


Syfte
Kursen Stresshantering är avsedd för dig som lever i en stressad tillvaro och som vill hitta välmående och en långsiktig balans.

Kursen är hands-on, direkt på det som ger maximal effekt. Under kursen går vi igenom det som skapar stress i ditt liv, hur det påverkar dig och vad du kan göra åt din situation. Vi diskuterar dina prioriteringar, vad som skulle kunna skapa känsla av avkoppling och motvikt, känslan av eget värde och hur det hänger ihop med ditt eget krav på att prestera.

Vi talar om hur du kan få kontakt med ditt ugn och därigenom hitta din egen balanspunkt. Du bemöts på en individuell nivå med syfte att hjälpa dig skapa bättre balans i livets alla områden med ett proaktivt och framåtriktande förhållningssätt.

Du kan med fördel gå vidare efter Kurs Stresshantering med en fortsatt individuell coaching.



Innehåll
Här och nu
- Symptom i riskzonen
- Dina egna erfarenheter
- Tidsuppfattning
- Agenda och vardagspussel, "logistiken"
- Din dag och vecka/din tid
- Stressorer, stresspåverkan yttre faktorer
- Dina egna stressorer dagssituation
- Stressorer, påverkbara och ej påverkbara
- Medveten planering och hantering av stressorer

Målbild: balans
- Hur balans känns, tecken på balans
- Symptom på lugn och hur det känns och upplevs
- Attityd till lugn
- Inbromsningssträcka

Förhållningssätt
- Återhämtning från vad?
- Balans arbete/vila
- Om det är ok att vila, vilka får vila?
- Ditt förhållande till vila
- Långsiktighet, perspektiv
- Ditt perspektiv, ditt förhållningssätt
- Prioriteringar, sätta före, sätta efter
- Begreppet egenvärde och ditt förhållande till det
- Dina prioriteringar
- Kostnad för lugnet, konsekvenser; Mogen för det nya?
- Hur du förhåller dig till de nya prioriteringarna


Symptom Några symtom på att du ligger i riskzonen för utarbetning: Speedad, svårt att komma ner i varv, vardagligt bruk av alkohol för att släppa tankarna på jobbet, dissighet i huvudet, svårt att sova, karusellen snurrar allt fortare och eller förbannad för småsaker.
Du känner själv att det bränner, ibland som att du haft huvudet inne i mikron. Upplever att batterierna ganska ofta laddas ur helt och hållet. Helgen du sett fram emot blir inte så bra som du tänkt dig, med tungt huvud, kommer inte upp ur sängen, orkar knappt dammsuga, kanske migrän och hink bredvid sängen. Tänker minst två gånger vid fredagsvinet att det var ett par grejer du inte hann innan du åkte från jobbet och att du skall ta dem på lördag. Under lördagen kommer tanken tillbaka och du skjuter upp det till söndagen. På söndag kväll öppnar du mailen, jobbet har du haft i huvudet hela helgen.

Värre symptom, efter mer långvarig stress och utarbetning kan vara: utmattningsdepression och håglöshet, fatigue/utmattning, fel ord kommer ut ur munnen, närminnet sviktar, korta ögonblick av yrsel eller svindelkänsla, ont i ländryggen, folk omkring dig klagar på att du varken lyssnar eller ser, tryck över bröstet, ingen lust och ingen ork till sex, ingen lust och ingen ork att träffa någon utanför jobbet och eller tankar på dödliga sjukdomar. Här riskerar man allvariga signaler från kroppen, såsom infarkt, blackout, inkontinens, illamående, migrän, går inte att jobba vid datorn eller annat tankejobb, mentalt stopp. Sjuk så du inte längre kan jobba utan måste ligga till sängs.


 
1 dag

Stockholm


Kurs Stresshantering Syfte

Komma tillbaka till ett på längre sikt fungerande välmående.

Stockholm



Kurs Stresshantering Metod

Miniföreläsningar varvas med självreflektion.

Kursavgift

6.950 kr/person exkl moms inkl kursdokumentation och lunch


Kursarrangören förbehåller sig rätten till ändringar.

Kurs Stresshantering Upplägg

Upplägget är mycket ”hands-on” och deltagarna jobbar mycket med sig själva, här och där en riktig djupdykning. Kursen drar en heldel energi och de flesta känner sig trötta någon eller några dagar efter kursen.

Närliggande kunskapsområden

Chefsprogram Grund

Fördjupat Chefsprogram

Handledning/Coaching
 

Kurs Stresshantering Kursledare

Nanna Carlstedt

Kurstillfälle och anmälan

Stockholm

Kurslokal: Riddargatan 14
T-Östermalmstorg/uppgång
Birger Jarlsgatan/Grev Turegatan

Kl 09:00-15:30

Avbrott för lunch 60 min
och två pauser ā 15 min

Kontakta oss gärna om ytterligare tillfällen.



Anmälan gör du per mail, du får Bekräftelse inom någon enstaka dag; om inte har något blivit fel, och vi tar då tacksamt emot ett telefonsamtal:

info(at)marknadsskolan.se

Tfn: 08-510 502 63.

 
   
Till startsidan