Varumärke
 
Besökskurs

Varumärkesstrategi & implementering
Stärka varumärket med PR
Varumärket i sociala medier
Ompositionering & Värdering

Vässa kompetensen inom varumärke
För dig som jobbar med varumärket

 
Kurs Varumärke syfte, mål och innehåll

Kurs Varumärke gör dig kompetens att komma med förslag på varumärkesstrategi, bygga varumärke med marknadskommunikation, implementering av varumärkets kärnvärden i organisationen, hur ni kan använda PR, sociala medier och interna digitala kanaler för att bygga och vidmakthålla styrkan i ert varumärke samt hur ni monetärt kan värdera ert varumärke.

Kurs Varumärke innehåll i korthet
Kurs Varumärke är en mycket omfattande kurs, trots enbart 2 dagar. Vi går igenom flera aspekter: affärsstrategi, implementering, värdeskapande PR, ompositionering, värdskapande närvaro i sociala media, digital marknadsföring internt, värdering av varumärket samt vad man med löpande varumärkesarbete kan åstadkomma.

Kurs Varumärke ger dig möjlighet att höra experter berätta sin syn; du deltar i diskussionen och får på plats ett flertal idéer och till och med konkreta förslag, utan extra kostnad.


OBS!! TIPS!! Mycket intressanta korta och längre videos om varumärke längst ner på denna sida!!


Under Kurs Varumärke besöker vi tillsammans fem-sex ledande experter, en-två på fm och en-två på em; under lunchen bekantar vi oss med varandra i gruppen. Du får träffa, lyssna på och få tips och förslag från fem av landets ledande specialister, två av dem är nya: Animero, experter på digitala media och Annica Thorberg, Linkedinkonsult och Certifierad Inbound Marketingkonsultexpert, grundare av Marketinghouse, specialiserad på hur du kan vässa din användning av sociala media. Med reservation från sent inkomna förändringar:


1.Petter Andréasson på Andréasson PR, en av landets mest välrenommérade PR-byråer, vad du kan göra med PR för att bygga och bibehålla ett starkt varumärke, mycket hands-on med konkreta tips och förslag. Du träffar även medarbetare som har fokus på PR-undersökningar i syfte att skapa publicitet.

Se mera på andreassonpr.se>>




Petter Andréasson, VD och grundare Andréasson PR, Nybrogatan 21, Sthlm



2. Mats Georgson på Georgson & Co, en av landets ledande varumärkesstrateger, med särskilt stor expertis inom implementering; Mats Georgson lägger även stor tonvikt på ledningens engagemang och ansvar i frågan, ser varumärket vara en utgångspunkt i utvecklingen av affärsstrategin. Mats Georgson har doktorerat i varumärke och har tillsammans med amerikanska Keller skrivit tegelstenen om Brand Management. I samband med fusionen mellan Ericsson och Sony, till Sony Ericsson, var Mats Global Brand Manager för mobilerna, bland annat därifrån har han erfarenheter av implementering i organisationen och åf; men även från alla de stora uppdrag strategi- och implementeringsbyrån Georgson & Co haft det senaste decenniet.

Se mera på georgson.org>>




Mats Georgson, VD och grundare Georgson&Co, Stockholm



3. Animero Kommunikationsbyrå, specialister på att föra ut varumärket i digitala kanaler.


Under besöket hos Animero får du en inblick i hur man kan jobba med de digitala kanalerna, där företagsfilmen och kampanjsajten utgör ett par delar av kampanjen

Animero berättar hur de jobbar och hur de får de olika digitala kanalerna att samverka. En särskild specialitet är att med annan film är den konventionella reklamfilmen föra ut budskapet, såväl internt som externt. Animero visar prov på hur filmen kan ingå som en viktig del i en on-linekampanj. Kommunikationsbyrån visar även hur man på ett utmärkt sätt kan komplettera huvudsidan med en kampanjsajt, i syfte att stärka en specifik kampanj utan att påverka huvudsidan alltför mycket. Animero tar dessutom fram förklarande och illustrativa animeringar i 3D, utmärkta för filmer som tydligt beskriver hur saker och till går till.

Se mera på animero.com>>



  

Under besöket träffar du ledningen på Animero Kommunikation, VD Josefine Figer och Creative Director Patrik Asterhag



4. Jan Treffner på Pricewaterhouse Coopers, PwC, ordförande i den svenska kommitté som under åren 2008 - 2010 arbetade fram den internationella standarden för varumärkesvärdering, ISO 10668.

Se mera på pwc.se/vardering av varumärket>>

Jan Treffner har författat ett flertal artiklar böcker inom områdena värdering, där den senaste, "Varumärket - vår viktigaste tillgång", Studentlitteratur, gavs ut 2011. Jan har varit en ofta anlitad sakkunnig i värderingsfrågor i olika rättstvister.

Se mera på pwc.se/publikationer om varumärket>>


Jan Treffner, Ordförande kommittén för EU-standarden ISO 10668, Bonnierhuset, Torsgatan 21, Sthlm. Jan är partner emeritus i PwC med specialområde företagsvärdering i allmänhet och värdering av immaterialrätter i synnerhet.



5. Träffa Lars Källgren och Claes Ekström på Cabomba Brothers, varumärkesbyrå specialiserad på ompositionering.

Exempel på kunder: Cloetta, Hitta.se, Fjällräven, Kanal 5, Proffice, Risenta, Samhall, Spendrups, SVT, Tele2 och Tre. Pågående uppdrag>>

Se mera på cabomba.se>>

  

Lars Källgren på bilden tv, Claes Ekström th

Cabomba har stor erfarenhet av ompositioneringar. På websidan kan man se ett flertal väl kända case, bl a Svt, Samhall, Cloetta och Proffice.





6. Vi besöker Annica Thorberg, certifierad på LinkedIn och Inbound Marketing. Grundare av Marketinghouse, Drottninggatan, Sthlm.

Annica, som är LinkedIn-konsult, får dig att se på de sociala medierna med helt nya ögon, hon tillför en stor portion strategiskt tänkande, med stora inslag av säljnytta, där de sociala medierna ger nya prospects och leads. Annica är specialist på B2B i sociala media, inbound marketing, marketing automation och dessutom en av de få som är certifierad på LinkedIn!

Besöket hos Annica lär dig att:

1. Hitta och identifiera kundämnen, sk prospects

2. Använda sociala media i syfte att bli än mer synlig i Googles söklista (SEO)

3. Jobba med sk content marketing, där du i syfte att bli delad och spridd till andra skapar material som ger dina läsare affärsnytta. Detta leder till att du får än fler länkningar till din websida, vilket förbättrar sökmotorns rankning av din websida, så den kommer högre i Googles söklista (SEO). Det leder förstås även till att kännedomen om ditt företag och dess produkter sprids.

4. Hur du integrerar, använder de sociala medierna ihop med de traditionella, får dem att samverka i syfte att leda prospects fram till en order, hur du medvetet driver dem framåt till ett avslut; Annica vet hur!

Träffa och lyssna på Annica Thorberg, specialist på marknadsföring via Internet, expert på sk inbound marketing, integrerad marknadsföring, content marketing och sociala medier. Hon är dessutom uppskattad föreläsare och har själv suttit som Marknadschef på större bolag: Colt telecom, Hugin Online och på ISS Sverige AB.

Annica Thorberg berättar och visar hur man använder de sociala medierna, här bild på företagssidan i LinkedIn, för att stärka marknadspositionen inom B2B


Såhär säger Annica om varumärket i sociala media:

"För att nå ut med ditt företags budskap blir det allt viktigare att ditt varumärke och dess kärnvärden är tydliga och verkligen uppfattas som du vill. Att skapa en tydlig positioneringsstrategi som visar vad det är som gör just ditt företag unikt."


Annica Thorberg talar även om sk Inbound Marketing och sociala medier:

"Att ha en tydlig värdegrund som varje medarbetare och ledning följer i det dagliga arbetet är inte bara viktigt internt utan viar också externt vad företaget vill och värderar. Detta är en viktig pusselbit i ditt företags sk Inbound marketing strategi och hjälper er att bygga relationer med dem som är viktigast för er och er verksamhet på helt nya sätt. Med Inbound Marketing kommer ditt företag inte bara att få en ökad trafiken in till er webbplats. Utan väl där tar ni hand om besökarna på ett professionellt sätt, så att de konverteras till prospekts, leads och slutligen till kunder. Att öka konverteringen till leads är en av de allra viktigaste målen i en Inbound marketing plan."

Under Kurs Varumärke får du chansen att i en miniworkshop diskutera din egen varumärkessituation i sociala medier.

TA CHANSEN ATT FÅ KONKRETA RÅD OCH TIPS PÅ PLATS!

Här är korta filmer med Annica Thorberg, där du snabbt kan höra mer om bland annat Hub Spot, In Bound Marketing, LinkedIn, hur varumärket kan kommuniceras:

Här kan du online se några korta intressanta filmer om marknadsföring i sociala media med Annica Thorberg




Så här tycker tidigare deltagare
 

"Det var intressant att få lyssna till dessa specialister och höra hur de resonerar. Sammansättningen av besöken hade Nanna gjort alldeles utmärkt. Genom kursen har jag en vidare syn på mitt dagliga arbete och förstår bättre hur man resonerar på centralt håll."

Yvonne Dahl Segolson, Marknad & Kommunikation, Swedbank, Västra Regionen



"Väldigt bra upplägg med att åka runt och träffa föreläsarna på deras egna kontor i stället för i en neutral kurslokal. Båda dagarna var väldigt givande och intressanta. Återigen gav de aha-upplevelser och många tankar och idéer. Nanna verkar ha ett bra nätverk runt omkring sig och det fick vi glädje av. Även dessa båda dagar kommer jag att ha med mig i mitt arbete."

Kicki Ljungviken, Marknad, Svedbergs i Dalstorp AB



"Tack för två jättebra dagar. Jag gillade att få besöka olika företag. Tycker det var bra sammansättning på föreläsare och ämnen. Petter ansträngde sig för att göra kopplingar till våra företag och varumärken. Treffner förklarade på enkelt sätt och Mats hade jag gärna lyssnat på en hel dag. Man fick en god inblick både teoretiskt varvat med konkreta tips. Jag sitter i en arbetsgrupp centralt på Riksbyggen som just nu jobbar igenom våra mervärden. Här kunde jag använda mina nya kunskaper."

Pernilla Lorentzon, Marknad, Riksbyggen Jönköping



"5 ord som beskriver kurs Varumärke: Annorlunda, Kreativ, Spontant, Intressant samt Engagemang"

Carina Sandgren, Marknadsområdeschef, Riksbyggen Jönköping



"Jag tyckte variationen och balansen i vilka vi besökte var väldigt dynamisk och spännande. Cabomba och Georgson & Co tyckte jag var bäst, men kombinationen av alla fyra kändes klok och välavvägd! ... Allt som allt fick jag lära mig mycket spännande och fick framförallt nya perspektiv på varumärkesarbetet! "

Anna Schön, Kommunikation och Webansvarig, WaterAid Sverige, Stockholm



"Den stora behållningen var besöken på de respektive kontoren. Nu var jag tyvärr inte med på sista, men de andra hade en bra mix...Gruppen var lagom stor."

Moniqa Löfstedt, Kommunikation och Fundraiser, WaterAid Sverige, Stockholm



"Tack för en mycket givande kurs! Jag tyckte att det var mycket bra och givande; har haft stor nytta av den och genast satt igång att arbeta fram bättre varumärkes-strategier."

Åsa Mendel-Hartvig, Kommunikationsansvarig, Greenpeace, Stockholm



"Jag tyckte det var en mycket bra mix av besöken och vi fick en bred kunskap om vad som är väsentligt när man ska bygga upp/jobba med sina varumärken. Detta är mycket värdefullt när man väljer samarbetspartner (byrå) och även när man ska förankra strategierna internt. Långt ifrån alla företag har rätt insikt i detta. Även om det handlar om resurser tror jag nog att man har allt att vinna – om man hamnar på rätt spår från början."

Birgul Bilge, Marknadskoordinator, Boule AB, Stockholm


"Kursen gav kunskap från olika byråers perspektiv om varumärket vilket gav ett stort mervärde för oss kursdeltagare. Vi på Mötesfabriken kände efteråt att det var en god intern investering att delta med vår personal på kursen."

Pether Skoglund, VD, Mötesfabriken AB, Norrköping


Detta vill jag säga till dig som funderar på att gå kursen: Och, din behållning av kursen såhär efteråt? "Jag gillade upplägget med att åka till olika lokaliteter och lyssna på föreläsning istället för det traditionella att man sitter i samma loka och föreläsarna kommer till 'oss'. Gillade även att vi gick o käkade ute istället för att hålla oss på samma ställe med catering. Riktigt bra med miljöombyte, men måste meddela att jag var skeptisk till en början. Mycket intressanta personer att lyssna på."
Tipsa oss gärna om, vad som var: Oväntat? "Jag hade förväntat mig en traditionell utbildning men blev glatt överraskad. Jag är jättenöjd med allt. Tack Nanna!" Vad vi borde ändra på? "Inget!"

Aniko Komaromi, XX, Mötesfabriken AB, Norrköping


Detta vill jag säga till dig som funderar på att gå kursen: "Väl investerad tid att gå kursen! Många intressanta perspektiv på begreppet 'varumärke'." Och, din behållning av kursen såhär efteråt? "Många 'godbitar' ur kursmaterialet och från presentationerna hos byråerna som jag har i åtanke i mitt dagliga arbete." Tipsa oss gärna om, vad som var: Oväntat? "Formatet; en mindre grupp och att vi rörde oss till olika platser. Mycket positivt."

Anna Lundahl, Eventmanager, Mötesfabriken AB, Norrköping


Detta vill jag säga till dig som funderar på att gå kursen: "Mkt givande. Uppskattar formen, att vi rörde oss runt och fick hälsa på hos aktuella case. Bra variation, olika perspektiv. Störst behållning för mig på Georgsons och även Mistats. Även intressant att få veta mer om PR. Tack för en bra kurs!"

Emma West, Säljare, Mötesfabriken AB, Norrköping


"Kursen var bra i stort, det som var av nytta för mig var Mats Georgson & Petter Andréasson, eftersom det var varumärken och hur man resonerar kring detta som var vårt mål."

Alexander Åhréus, Sälj- och marknadsansvarig Sverige, Norrskog Wood Products AB



"Jag tyckte kursen varumärke var nyttig och bra. Bra att gå runt och träffa experter inom olika delar, det gjorde att man höll engagemanget uppe under hela dagen. I arbetet så tänker man väl lite mer på varumärket i det dagliga jobbet tex hur man vill företaget ska uppfattas av kunden. Jag och Alexander kommer väl pusha mer mot vår ledning vad gäller varumärkesbyggningen."

Ola Wilhelmsson, Sälj- och marknadsansvarig Norge, Norrskog Wood Products AB


Aktuella filmtips om Varumärke



Vad ett varumärke är, enligt Robin Askelöf



Varumärket värde och hur man bygger det, enligt Kevin Lane Keller, en av USA:s främsta varumärkesstrateger



Är varumärke snarare relation än kommunikation? Mats Dafnäs



6 nyttiga minuter om positionering och varumärkesplanering, med Kevin Lane Keller


7 min mycket lärorik bildspel, typ avancerad powerpoint, om positionering av varumärke


Brittisk dokumentär, BBC, om varumärken och kriser pga marknadsföring och PR, med bl a Apples lansering av IPhone 4. Med kommentarer av bland andra Richard Branson/riskkapitalist och äventyrare



Våga lev ditt varumärke, enligt Göran Adlén



Trendspanare Göran Adlén om varumärke - Låt dig inspireras!



Ett exempel på hur en varumärkesansvarig talar om sitt arbete,
här Maria Lomholt, Skanska



Ett exempel på hur en varumärkesansvarig talar om sitt arbete,
här Pia Carlsson-Thörnqvist, Folksam


Varumärke och sociala medier - enligt Micco Grönholm


Företagen kan inte bygga varumärke - enligt Göran Adlén


Stina Lundberg Dabrowski - det personliga varumärket och journalisten, medverkande: Amelia Adamo, Janne Josefsson, Ebba von sydow, trendspanare Magnus Lindkvist samt Alex Schulman, bl a journalist och programledare



 
2 dagar

Stockholm onsd 2 sep-torsd 3 sep 2015

Stockholm nov 2015


kurs_marknadsforing

Följ eller gilla kursens sida på Facebook så håller vi dig informerad om denna kurs och även om den 1-dagars workshop som erbjuds






Metod

Hos respektive expert ges en föreläsning och därefter diskussion. Ta med dig aktuella frågor om ditt eget varumärke!

Förkunskaper

Yrkesverksam på Marknad, Kommunikation, Information, eller generalist i beslutsfattande ställning.


Under dagarna besöker vi fem experter på deras kontor i Stockholm City. På bilden ser du deltagarna från en av grupperna under våren 2013, från vä: Anna Schön/ Water Aid Stockholm, Yvonne Dahl/ Swedbank Region Väst, Kicki Ljungviken/ Svedbergs Dalstorp, Pernilla Lorentzon/ Riksbyggen Jönköping och Carina Sandgren/ Riksbyggen Jönköping.

Kursansvarig, röd tråd och moderator

Nanna Carlstedt
 

Kurstillfällen



Under lunchen passar vi på att lära känna varandra.



Stockholm onsd 2 sep-torsd 3 sep 2015

Stockholm nov 2015

Välkommen in med din/er kursanmälan!

Max 6 deltagare per kursomgång.

Dag 1 kl 09.00-17.00
Dag 2 kl 09.00-17.00

I Kalendern on-line nedan kommer du inför start se den exakta agendan med tiderna utlagda. Du får även info och påminnelser per mail.



Kursdatum för Kurs Varumärke,
länkad till Kalender on-line
.

Kontakta oss för vidare information:
info(at)marknadsskolan.se  eller ring på
08-510 502 63.

Du hittar citat från tidigare deltagare i Programkatalogen.


Kursavgift och anmälan

11.500 kr exkl moms för en person, inkl luncher och kursdokumentation.

15.500 kr exkl moms för två, förutsätter samma bolag, inkl luncher och kursdokumentation. Ja, man kan komma fler än två också och få det ännu billigare per person räknat; vi uppmuntrar till internt samförstånd.



Kursarrangören förbehåller sig rätten till ändringar, kan förekomma att en expert ersätts med en annan, dock alltid lika kvalificerad och namnkunnig.

Kursanmälan gör du per mail.

Maila till info(at)marknadsskolan.se
eller ring på 08-510 502 63.

 

 

 

Till startsidan